Skip to content
Menu
Vinylstakken
  • Om Vinylstakken
  • Artikler og indlæg
  • Podcast
  • Bruce Tracks
  • Oversigt – alfabetisk
    • A – B
    • C – D
    • E – G
    • H – K
    • L – O
Vinylstakken

The Beatles: Yellow Submarine (1969)

Posted on 21. april 2021

Det kan faktisk godt være vanskeligt at gennemføre et projekt som det herværende, når skribenten 1) ejer forholdsvis mange Beatles-plader, og efterhånden måske har svært ved at finde entusiasmen til at genhøre de enkelte albums, og 2) skribentens bedre halvdel absolut ikke på nogen måde er enig i det vestlige samfunds kanonisering af The Beatles.

Jeg er ikke fuldstændig immun overfor hendes indvendinger. Og da slet ikke, når jeg sætter Yellow Submarine på grammofonen og – igen – hører Ringos noget fesne vokal lede an i pub-fællessang til en lettere gumpetung gang sailor-tjavs i titelnummeret, som jeg jo heller ikke var begejstret for, da jeg hørte det på Revolver. Og når festlighederne så fortsætter på Harrisons dissonante “Only A Northern Song”, der i høj grad er præget af bevidst brug af disharmoni, og vel egentlig bedst kan beskrives som mislykket avantgarde-rock, så er det faktisk lige før, at man bøjer sig i støver for hustruens visdomsord om ungdomsskolebas og øl-snøvleri.

Men så er det jo godt, at Yellow Submarine slet ikke er et rigtigt Beatles-album. Faktisk er der kun fire originale ny-udgivelser på albummet, da såvel “All You Need Is Love” som “Yellow Submarine” begge havde været udgivet før. Der er med andre ord tale om en Beatles-EP. Men hvorfor så udgive et helt album med Beatles-sange?, spørger den uopmærksomme og indifferente læser måske. Og til det er der kun at sige; det gjorde de heller ikke.

The Beatles var kontraktligt forpligtet til – på en eller anden måde – at udgive noget. og det blev så soundtracket til deres tredje film, en tegnefilm af samme navn som albummet, hvori de seks sange, man finder på side 1 optræder, og hvor hele side 2 er den musikalske score til filmen, skrevet og arrangeret af George Martin.

På sin vis fair nok, at den ‘femte beatle’, der havde haft så signifikant indflydelse på Liverpool-drengene nu kom til ære og værdighed. Den klassisk uddannede Martin havde lært dem arrangementer og bibragt forståelse for instrumentering og sammenhænge, der rakte ud over rock- og popmusikkens, og uden hans medvirken til studieproduktionerne havde vi aldrig fået hverken Rubber Soul, Revolver eller Sgt Pepper i den udgave, vi kender dem i dag. Så cadeau og klap til George – i denne omgang med en hel side på et Beatles-album.

Så dermed; et Beatles-album, hvor halvdelen af materialet er skrevet af en ikke-beatle, er instrumentalt og voldsomt klassisk inspireret, og som lyder som det, det er; underlægningsmusik til en film. Det har jeg svært ved at give en rimelig beskrivelse af, men i sammenhængen virker det faktisk en smule mærkeligt. Og det virker mærkeligt at udgive den!

Nå, af de øvrige, ‘rigtige’ Beatles-sange er jeg da svært glad for “Hey Bulldog”, der sagtens kunne have fundet plads på et af de mere almindelige Beatles-album, og “All You Need Is Love” er jo forlængst kanoniseret som den glade hippie-slagsang par excellence.

Men ellers tror jeg vi lader den ligge her. Også pladen, som nok ikke kommer på den roterende metalskive igen sådan lige foreløbig.

Seneste indlæg

  • Podcast #49: Bruce Tracks Bonus: Arven efter Springsteen
  • Podcast #48: Baryl: Hva’ fanden sker der?
  • Podcast #47: Bruce Tracks Bonus: Springsteens bedste livealbum, del 2
  • Podcast #46: Bruce Tracks Bonus: Springsteens bedste livealbum, del 1
  • Baryl: Hva’ fanden sker der? (2023)

Tidligere podcasts
Alle artikler

©2025 Vinylstakken | WordPress Theme: EcoCoded