Love Shop, Sandmen, How Do I og Gangway. Det var bare nogle af de bands, der i 1980’erne udkom på det lille, uafhængige pladeselskab Irmgardz – der senere blev til Garden Records. Irmgardz var et con amore-projekt for skaberne, der havde et mål om at ændre musikbranchen. De udgav den musik, der ikke var plads…
Index
Podcast #8: Richard Andersson: U*Synlig (2022)
Richard Anderssons første solo-udspil, U*Synlig, er både original, flot i lyd og udformning – og nytænkende på mange niveauer. Ikke blot fordi det er noget så sjældent som et album, hvor al musikken er skrevet og komponeret for kontrabas, men det er samtidig et sjældent originalt værk, hvor Richard Andersson inviterer indenfor til sit univers…
Podcast: Vinylstakken Special no 2 – Bruce Springsteen: The River
I 1980 havde Bruce Springsteen allerede afprøvet sit udtryk i forskellige retninger: singer-/songwriter-agtigt på Greetings From Ashbury Park, som storsælgende hit-kunstner på Born To run og som mere ‘americana’-dystop på Darkness On The Edge of Town. På The River favner han det hele… På den måde kan man jo sige, at albummet stritter i mange…
Podcast #7: The Clash: Combat rock
Combat Rock blev det sidste rigtige album fra The Clash – og markerede samtidig begyndelsen til enden for bandet. Topper Headons smag for kemiske substanser blev efterhånden for belastende, så han nåede at medvirke på albummet – og det var vist meget heldigt, eftersom han fik skrevet det første, store hit på pladen, “Rock The…
Podcast #6: The Clash: London Calling
London Calling er The Clash’s første mesterstykke. Et ikonisk rock-album, der demonstrerede, at bandet kunne så meget mere end de fire akkorder og vrede råb, som ellers udgjorde punk-musikken i slut-70’erne. Punk-puristerne var ikke glade for London Calling; det var jo ikke punk, vel? Næ, vel var det ej – med mindre man altså griber…